Hjem / Kundeservice / Feilsøking

Feilsøking

Her finner du tips og triks du kan bruke under feilsøking på ditt produkt.

Termiske enheter

I løpet av kalibreringsprosessen fryser bildet på skjermen – dette er normalt og ikke en feil.

Standard kalibreringsmodus er «Automatisk» (programvaren bestemmer når kalibrering er nødvendig), men du kan endre den til «Manuell» modus i «Hovedmeny» => «Kalibreringsmodus» for å kalibrere enheten når du trenger det, basert på den faktiske bildekvaliteten.

Lukk linsedekselet før manuell kalibrering. Vi anbefaler å bruke automatisk modus hele tiden.           Les mer om kalibrering i brukerhåndboken for den termiske enheten.

Du bruker manuell kalibreringsmodus uten å lukke linsedekselet.

Forsikre deg om at linsedekselet er lukket under kalibreringen, eller bytt til automatisk kalibreringsmodus hvis du ikke vil lukke dekselet.

Nei, en klikkelyd er normalt i de automatiske og halvautomatiske kalibreringsmodusene.

Du kan bytte til manuell kalibreringsmodus for å unngå lyden. Husk å lukke linsedekselet for å sikre at ingen spøkelsesbilder vises på skjermen.

Forsikre deg om at du har gjort følgende;

  • Først må du justere diopterjusteringen på okularet for å gjøre ikonene i underkant på skjermen skarpe.
  • Deretter fokuser med objektivfokus for å gjøre bilde skarpt. Vær oppmerksom på at det kan kreves ny fokusering når avstanden til objektet endres.
  • Gjør bildekalibrering – enten i manuell modus (med linsedekselet lukket) eller i automatisk modus.
  • Velg den mest passende observasjonsmodusen – “Forest”, “Rocks” eller “Identification” avhengig av de spesifikke observasjonsforholdene.
  • Gå gjennom de forskjellige fargepalettene.
  • Juster skjermkontrasten og lysstyrken manuelt. Vi anbefaler å holde disse to verdiene på like nivåer. En stor for forskjell mellom dem påvirker bildekvaliteten.
  • Prøv å slå Image Detail Boost PÅ og AV. Den største fordelen med denne funksjonen kan nytes i landskap med høy kontrast og på kortere avstander.

Pulsar har 12345678 som standard passord på alle enheter. Gå inn i hovedmeny for å endre dette.

  • Sørg for at enheten er oppdatert med siste versjon.
  • Sørg for at GPS(Lokasjon) er påslått på din mobil.
  • Prøv å slå på flymodus.
  • Prøv å slå av mobil data.
  • Slå av «bytt til mobildata» (Android)
  • Prøv å avinstaller og re-installer appen.
  • Slå av automatisk tilkobling på telefonen din. Ofte kan telefonen hoppe av ett nettverk for å koble seg på et annet nettverk. Dette er typisk om du har annen WiFi i nærheten.
  • Prøv gjerne enheten et annet sted. Det kan være andre ytre påvirkninger.
  • Slå av både telefon og enhet og skru de på samtidig uten annen WiFi i nærheten.
  • Prøv andre telefoner/nettbrett for å se om problemet ligger i telefonen din.
  • Les Stream Vision guiden under guider og se feilsøking lengre ned på siden her.

Vær oppmerksom på at en viss mengde ikke-funksjonelle piksler (maks 0,5% av total mengde) er tillatt av sensoren og ikke regnes som en feil.

Pulsar produkter har en egen undermeny hvor man selv kan reparer døde piksler. Se bruksanvisning eller se en av guidene på tenoastro.no. Det ligger også endel videoer om det på youtube.com

Sørg for følgende:

– At du har festet siktet korrekt på riflen.

– At riflesikte har den nyeste programvaren.

– At du har utført nullstillingsprosedyren. Se guide på tenoastro.no

Ofte er det kontakten i batteriene som forårsaker dette. Sjekk om lokket til batteriet sitter skikkelig. Eventuelt prøv å holde det inne ved skudd.
Det kan også være batteriet som er dårlig/defekt. Prøv med annet eller nytt batteri.

Restlysforsterkere/nattoptikk

Sørg for:

–      At du har montert kikkerten riktig.

  • At riflekikkerten har den nyeste programvaren.
  • At du har utført nullstillingsprosedyren som er beskrevet i bruksanvisningen korrekt.

Når du setter nullstillingskoordinatene beveger retikkelen seg langs bildet, noe som tillater et bredere spekter av retikkeljustering.

Retikkelets bevegelsesområdet gjør det mulig å lykkes med nullstillingen selv om siktet er montert med en montering som kanskje ikke er ideelt for siktet, og dermed minimalisere monteringens innvirkning på treffpunktet.

Høyere presisjon i riflemonteringssystemet krever mindre bevegelse av retikkelet.

Vi anbefaler at du monterer riflesiktet så lavt som mulig og sørger for at det ikke er noen inklinasjon, spesielt vertikalt.

Noen sikter bruker en kraftig IR-belysning. Dette øker deteksjonsområdet og gir inntrykk av høyere belysning når du ser gjenstander på kortere rekkevidde.

I slike tilfeller anbefaler vi følgende:

  • Redusere IR-belysningsstyrken;
  • Justere posisjonen til IR-lykten
  • Ha kikkertsiktet litt høyere enn IR lykten
  • Bruke en alternativ justerbar IR lykt i stedet for medfølgende

Vær oppmerksom på følgende:

  • Nøyaktighet av måling og maksimal rekkevidde avhenger av refleksjonsforholdet til måloverflaten, vinkelen som den utstrålende strålen faller på måloverflaten og miljøforhold. Reflektivitet påvirkes også av overflatestruktur, farge, størrelse og form på målet. En blank eller fargerik overflate er normalt mer reflekterende enn en mørk overflate.
  • Å måle rekkevidde til et mål med liten størrelse er vanskeligere enn til et stort mål. Målenøyaktigheten kan også påvirkes av lysforhold, tåke, tåke, regn, snø etc. Ytelsen kan variere under lyse forhold eller når man måler mot solen.

Når du måler rekkevidde til et lite mål som ligger mer enn 400 meter unna, anbefales det at du bruker et stativ eller i det minste legger albuen mot en solid overflate. Dette skyldes mulige håndskjelv og vanskeligheter med å treffe målet med strålen på lengre avstand.

Ja. Retikkelet for avstandsmåling og retikkelet for sikte skal ikke stemme overens.

Når du nullstiller siktet, beveger retikkelet seg langs skjermen, men avstandsmålerens retikkel beveger seg ikke, den er alltid i skjermsenteret.

Begge retiklene kan være i forskjellig avstand fra hverandre, avhengig av hvordan siktet ble nullstilt, brukte klikkjusteringsområder, og monteringstype.

  • Synsfeltet til Forward er 6,3 grader, slik at du kan se hele statuslinjen hvis siktets synsfelt er nær denne verdien.
  • Bytt til lavere forstørrelse eller koble enheten til en mobil via Stream Vision-applikasjonen for å se hele statuslinjen.

For å justere synsfeltet med monokularet 5×30, må du sørge for at det er riktig installert – merkingen på monokularet og Forward-enheten må samsvare.

Hvis det brukes med FN-adapter, må du sentrere Forward manuelt og deretter lukke spaken og stramme skruene slik som beskrevet i brukerhåndboken.

Pulsar Stream Vision

Sjekk følgende:

Forsikre deg om at du har aktivert WiFi i Pulsar-enheten. Et WiFi-ikon med et spørsmålstegn skal vises i statuslinjen.

Forsikre deg om at du bruker den nyeste versjonen av Stream Vision. Last ned appen fra Google Play eller App Store.

Kontroller at passordet i Pulsar-enheten er riktig. Standardpassord er 12345678. Du kan endre det i menyelementet «WiFi-innstillinger» på din Pulsar-enhet.

For å tilbakestille passordet, gå til «Generelle innstillinger» => «Standardinnstillinger».

Forsikre deg om at du har posisjon (GPS) på telefonen.

Gjenta tilkoblingsprosedyren.

Standardpassord er 12345678. Du kan sjekke og endre det i menyelementet «WiFi-innstillinger» på enheten.

For å tilbakestille passordet ditt, gå til «Generelle innstillinger» => «Standardinnstillinger».

Vennligst ignorer slike meldinger, de har ingenting å gjøre med tilkoblingen til enheten.

Pulsar-enheten er ikke kilden til internettforbindelsen, og det er derfor telefonen viser dem.

Fortsett med tilkobling som nevnt i punkt 3 i tilkoblingsinstruksjonene.

Forsikre deg om at GPS (Location) er påslått på mobilenheten din.

Prøv å slå på «Flymodus» (for iOS-enheter) og deaktiver mobildataoverføring.

Prøv å slå av WiFi-ruteren hjemme eller andre sterke WiFi-nettverk, og prøv tilkoblingen på nytt.

Slå av alternativet «Bytt til mobildata» (Android) – denne smarttelefonfunksjonen kan automatisk slå av forbindelsen til Pulsar-enheten.

For Android-enheter, velg «tillat» alt for appens funksjoner i telefoninnstillingene dine.

For iOS 14 må du sørge for at innstillingen «Lokalt nettverk» er på i appens tillatelser.

For bedre ytelse mens du laster ned filer eller oppdaterer firmware, må du sørge for at avstanden mellom enheten og telefonen er innenfor 0,5-2 meter.

Hvis problemet vedvarer:

Gå tilbake til standardinnstillingene i Pulsar-enheten.

Kontroller at passordet i Pulsar-enheten er riktig (eller sett opp et nytt passord)

Slett (glem) Pulsar-enhetens nettverk på telefonen din og koble til dette nettverket med et nytt passord.

Forsikre deg om at enheten din er koblet til telefonen.

Følg tilkoblingsinstruksjonene i Stream Vision guiden vår.

Forsikre deg om at avstanden mellom enheten og smarttelefonen er innenfor 0,5-2m.

Merk at andre sterke WiFi-nettverk i området kan påvirke nedlastingshastigheten eller tilkoblingsstabiliteten negativt.

Dette kan løses ved å oppdatere firmware for utvalgte produkter. Sjekk om det er en ny firmware for enheten din her: https://www.pulsar-nv.com/glo/support/check-your-firmware/269/

Man kan også spille av lyd ved å laste ned videoen til telefonen og bruke en alternativ mediespiller som VLC.

Dette kan løses ved å oppdatere firmware for utvalgte produkter. Sjekk om det er en ny firmware for enheten din her: https://www.pulsar-nv.com/glo/support/check-your-firmware/269/

Deling av videoer via noen sosiale medier kan være utilgjengelig for viss iOS enheter.

Aktivering av GPS (Location) -funksjonen er nødvendig for at applikasjonen skal huske nettverksnavnet og deretter hvis forbindelsen med enheten går tapt / gjenopprettes, kan den kobles til automatisk igjen.

Appen samler ikke stedsdata for andre formål.

Det er umulig å koble til uten å slå på GPS.

Shopping Cart
Scroll to Top